“Plannen, organiseren en het hoofd koel houden”

Bram Clout heeft helemaal geen medische achtergrond en toch werkt hij tegenwoordig met veel plezier en passie binnen de Ambulancezorg Limburg. Hij vertelt graag zijn verhaal over hoe hij van de logistieke sector terecht kwam op de Meldkamer Ambulancezorg in Maastricht.

Plannen, organiseren en het hoofd koel houden. Dat is Bram op het lijf geschreven. Jarenlang heeft hij deze eigenschappen toegepast binnen diverse banen in de transportsector. Bram vertelt: “Ik hou van de drukte en van de stress die erbij komt kijken wanneer je in een korte tijd veel moet regelen. Maar ook vind ik het belangrijk om zinvol werk te doen en een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving. Toen ik me ruim een jaar geleden aan het oriënteren was op een nieuwe baan, zag ik bij toeval de vacature van uitgiftecentralist bij de ambulancezorg. De inhoud van de functie sprak me meteen aan.”

Een uitgiftecentralist vormt een onmisbare schakel de keten van de ambulancezorg. Wanneer je 112 belt, dan krijg je de verpleegkundig centralist aan de lijn. Deze start de triage en zal door middel van het stellen van vragen bepalen welke zorg nodig is en met welke urgentie. De uitgiftecentralist is de volgende schakel in de keten. Deze krijgt het signaal door om het juiste vervoer daadwerkelijk te gaan regelen. Bij spoedritten, ofwel A1 ritten, dient de ambulance binnen 15 minuten ter plaatse te zijn. Minder urgente ritten (A2 urgentie) moeten binnen een half uur arriveren. Soms wordt zelfs de traumahelikopter opgeroepen.

Ook het geplande, niet-urgente vervoer van patiënten van en naar ziekenhuizen, zorginstellingen en thuisadressen wordt 24/7 geregeld door de centralist. Dagelijks rijden zo’n acht ambulances rond door Limburg met patiënten bij wie er een medische noodzaak is om vervoerd te worden per ambulance. “Dit kan soms een flinke puzzel zijn zeker als er óók veel urgente ritten aangestuurd moeten worden,” beaamt Bram.

“Tijdens het sollicitatieproces mocht ik al een kijkje nemen op de meldkamer, dit was heel fijn want ik kon me geen voorstelling maken van hoe de meldkamer functioneert. Tevens kon ik meteen ondervinden of het werk daadwerkelijk bij me zou passen. De Meldkamer Ambulancezorg is gevestigd in Maastricht. De ambulancezorg deelt één grote ruimte samen met de brandweer en de politie. Ik was meteen onder de indruk van de drie enorme schermen die je als centralist voor je hebt. Als je bent aangenomen dan ga je eerst onder begeleiding aan de slag. In de eerste vier maanden wordt gekeken of er een match is tussen jou en de werkgever en of je uit het juiste hout gesneden bent. Je begint met het inplannen van gepland vervoer met een lage urgentie. Langzaam maar zeker krijg je meer verantwoordelijkheid en ga je zelfstandig ook urgente ritten aansturen.”

De Ambulancezorg Limburg vindt het belangrijk om goed opgeleide mensen in dienst te hebben. Nieuwe centralisten werken de eerste vier maanden onder begeleiding én ze volgen drie maanden lang een opleiding van in totaal 20 lesdagen. Tijdens de opleiding komen verschillende onderdelen aan bod, denk aan communicatie, medische kennis of hoe op te schalen bij grote incidenten. Ook ga je oefenen via simulatie door diverse situaties na te bootsen.

Als uitgiftecentralist is het belangrijk om het overzicht te houden. Enige topografische kennis helpt daarbij enorm. Bram licht toe: “Ik kan op elk moment zien waar welke ambulance zich bevindt. Niet altijd kan de dichtstbijzijnde ambulance het snelst ter plaatse zijn. Dat is bijvoorbeeld ook afhankelijk van waar op de autosnelweg de wagen zich bevindt en of er een afslag dichtbij is. En de Maas snijdt de provincie ook nog eens in tweeën. Niet overal ben je zomaar aan de overkant. Tot slot dien je ook nog eens rekening te houden met het volgende telefoontje dat kan binnenkomen. Altijd probeer je vooruit te denken en te zorgen dat er overal een ambulance paraat staat zodat de regiodekking gewaarborgd is.”

Best stressvol zou je kunnen zeggen. “Ik laat me niet gek maken”, reageert Bram. “Natuurlijk is het af en toe erg heftig en loop je over van de adrenaline. Na afloop drink je dan even een kop koffie samen. Bij heftige inzetten wordt altijd het BOT (Bedrijfsopvangteam) op de hoogte gebracht. Zij nemen contact met je op om te vragen hoe het met je gaat en hier kun je ook altijd terecht wanneer het je echt even te veel wordt. De sfeer binnen ons team is goed. Stuk voor stuk zijn het sterke persoonlijkheden die durven te zeggen waar het op staat. Dat moet ook wel, je moet je mannetje of vrouwtje durven te staan. Maar uiteindelijk werken we allemaal in het belang van de patiënt, en dat doe je nooit alleen!”

Is je interesse gewekt? Bekijk hier onze actuele vacatures.